Vaikka moni rakastaakin ruokarekkoja ja niiden tarjoamaa herkullista katuruokaa, ovat ruokarekat ehtineet herättää myös vihastusta. Rekkojen herättämästä vihastuksesta löytyy hyvä esimerkki keskeltä Helsinkiä, Helsingin Rautatieasemalta. Tämä artikkeli valottaa lukijalle ruokarekkojen kahta puolta. Kumman puolelle sinun vaakasi kallistuu – ihastuksen vai vihastuksen?

Ihastus

Monet asiakkaat ovat ihastuneet ruokarekkojen herkullisiin ruokiin, kuten italialaisiin artesaanipitsoihin, tacoihin ja erilaisiin burgereihin. Tarjolla on myös entistä enemmän kasvissyöjille ja vegaaneille soveltuvia vaihtoehtoja. Ruokarekasta on näppärää napata mukaan nopeasti jotakin syötävää vaikkapa silloin, kun on palaamassa kotiin pitkän työpäivän jälkeen tai kun juhlinta on venynyt illalla hieman turhan pitkäksi. Katuruualle on tyypillistä, että se on helposti syötävää, edullista ja vie nälän nopeasti. Se on helppo napata mukaan ruokarekasta vaikkapa ohikulkumatkalla. Kiireiselle ohikulkijalle ruokarekan tarjoama herkullinen katuruoka onkin usein hyvä valinta.

Ruokarekkojen tarjonnan kautta moni uskaltautuu myös maistelemaan uusia makuja. Uuteen etniseen ravintolaan astuminen saattaa sisältää korkeamman kynnyksen kuin uuden keittiön kokeileminen ruokarekan tarjonnan kautta. Pieni, edullinen annos ei niin harmita kuin kallis ravintola-annos, jos makumaailma ei kohtaakaan omaa makua. Näin voi tulla löytäneeksi itselleen uusia makumieltymyksiä ja aivan uudenlaisia makumaailmoja!

Koronaepidemian jälkimainingeissa monet uskaltautuivat mieluummin ruokarekan kuin juuri avatun ravintolan asiakkaiksi. Valinta on helppo ymmärtää, sillä ulkoilmassa on helpompaa pitää etäisyyttä kuin ravintolan sisätiloissa.

Vihastus

Hyvien ominaisuuksien ja aikaan saamansa ihastuksen lisäksi ruokarekat ovat kuitenkin saaneet aikaan myös vihastusta. Esimerkiksi Helsingin Rautatieasemalla toimineet ruokarekat päätettiin poistaa. Tämä johtui lukuisista valituksista, joita oli tehty myyjien välisistä kiistoista. Lisäksi tilanteeseen liittyi toistuvia sopimusrikkomuksia sekä luvatonta alueen käyttöä. Joissakin tapauksissa rekat olivat syyllistyneet tien tukkimiseen. Tämä johtui ilmeisesti myyjien välisistä reviirikiistoista. Jopa poliisi joutui toisinaan selvittelemään myyjien kiistoja.

Tilannetta ei saatu korjattua sopimussakoilla. Alueen myynti oli ilmeisesti sen verran suurta, ettei 500 € suuruinen sopimussakko tainnut tuntua riittävästi yrittäjän lompakossa, jotta hän olisi sen vuoksi lähtenyt korjaamaan tilannetta. Ruokarekkojen asiakkaiden kannalta rekkojen poistaminen oli ikävä ratkaisu, mutta toisaalta ratkaisu oli ymmärrettävä tilanteen vakavuuden vuoksi.